Το marketing hack που εκτόξευσε τα AIR JORDAN στα ‘80’s
Σπουδές στο Marketing; Μάθε τα πάντα για ένα brand που αποτέλεσε case study
Αν ετοιμάζεσαι για σπουδές στο Marketing βάλε πρώτο στη λίστα μελέτης σου τo case του διάσημου brand παπουτσιών που έκανε τον Michael Jordan influencer marketing phenomenon, την εποχή ακόμα που ο όρος δεν είχε καν προλάβει να καταγραφεί στα διεθνή λεξικά του Marketing.
Η περίπτωση των AIR JORDAN αποδεικνύει πως μια ταλαντούχα ομάδα από marketers, μπορεί εύκολα να ταράξει τα νερά της διαφήμισης και του business world! To AIR JORDAN 1, που σχεδιάστηκε για τον άγνωστο μέχρι τότε Michael Jordan, βρήκε γρήγορα το δρόμο του για τα ράφια των καταστημάτων και -ακόμα πιο γρήγορα- βρήκε τη θέση του στις προτιμήσεις των αγοραστών, κάνοντας τζίρο 1,5 εκατομμύριο δολάρια, μόλις τις πρώτες 6 εβδομάδες κυκλοφορίας του. Ενώ αρχική προσδοκία της Nike ήταν τα 3 εκατομμύρια μετά το πέρας των 4 πρώτων ετών από το λανσάρισμα. Ένα πρώιμο guerilla marketing hack έμελλε λοιπόν να κάνει την ανατροπή!
Converse και Puma είχαν σχεδιάσει προηγουμένως παπούτσια για αθλητές, αλλά κανείς δεν χρησιμοποίησε την επιρροή ενός αθλήματος και μια φαινομενικά «κακή» διαφήμιση για να κάνει τζίρο εκατομμυρίων. Μέχρι το 1985 το 99% των υποδημάτων που φορούσαν οι παίκτες του NBA ήταν η λευκά ή μαύρα, με το 51% κάθε παπουτσιού να πρέπει να «καλύπτεται» από λευκό χρώμα. Σε αυτό το κλειστό χρωματικό «καρτέλ» η Nike και ο σχεδιαστής Peter Moore θα έκαναν την απόλυτη διαφορά, συνδυάζοντας το κόκκινο, το μαύρο και το λευκό, δηλαδή τα χρώματα των Chicago Bulls!
Παρά τους αρχικούς ενδοιασμούς του, ο Jordan έκανε το deal, συμφωνώντας μάλιστα και σε ένα ποσοστό πωλήσεων ανά τεμάχιο. Το «καλό» και ενδιαφέρον part της διαφημιστικής αυτής υπόθεσης ξεκινά εδώ. Η διοργάνωση του επέβαλε 5.000 δολάρια πρόστιμο κάθε φορά που εμφανιζόταν σε αγώνα με το συγκεκριμένο μοντέλο παπουτσιών, με την αιτιολογία παραβίασης της ενδυματολογικής πολιτικής. Αυτό το σκάνδαλο, όπως ήταν φυσικό, μόνο θετικά λειτούργησε για τη Nike και τις πωλήσεις της, αλλά και για την εκτόξευση του Michael Jordan στη Μέκκα της διασημότητας, ο οποίος αρχικά είχε επισημάνει πως το μοντέλο αυτό δεν του άρεσε, καθώς η παλέτα του περιείχε τα χρώματα του «διαβόλου».
Τo logo “jumpman” έχει τη δική του ιστορία και προέκυψε από μια φωτογράφιση του Jordan για το περιοδικό “LIFE”, πριν καν ο super star ξεκινήσει την καριέρα του στο NBA. Αδιαμφισβήτητα ο Jordan άλλαξε τα δεδομένα της αθλητικής κουλτούρας σχετικά με τη μόδα και την εμπλοκή των αθλητικών αστέρων στο πεδίο της εμπορικής διαφήμισης. Το κοινό ανταποκρίθηκε απόλυτα θετικά, με τους fans του NBA και του Michael Jordan να επιθυμούν διακαώς να αποκτήσουν τα «απαγορευμένα» sneakers.
Σχεδόν 40 χρόνια μετά, το brand Jordan εξακολουθεί να σημειώνει σημαντικές πωλήσεις, με το marketing strategy να παραμένει ένα από τα στοιχεία-κλειδιά της επιτυχίας του. Πλέον, ξέφυγε από την παραγωγή -μόνο- παπουτσιών και η γκάμα των JORDAN προϊόντων περιλαμβάνει από φούτερ μέχρι και βρεφικά ρούχα.
Μπήκες στο mood να ξεκινήσεις σπουδές στο Marketing; Εδώ θα μάθεις όσα χρειάζεσαι!